Vad ska vi mäta – konsten att välja rätt KPIer

Som marknadsförare behöver du ha full koll på hur det går för dina marknadsföringsinsatser - vilka insatser ger önskad effekt och vilka ska ni inte lägga pengar på i framtiden?

Alla digitala kanaler överöser oss med mätvärden, KPIer (Key Performance Indicators).Det kan det vara svårt att veta vilka KPIer ni ska mäta för att nå långvariga effekter, dvs lönsam tillväxt, och inte bara ett snabbt resultat.

Därför är det viktigt att skilja på Vanity metrics och Actionable metrics.  

Vanity metrics är ett mätvärde som får dig att se bra ut men som egentligen inte säger något om hur du presterar och som inte hjälper dig i din marknadsföringsstrategi.

Exempel på Vanity metrics:

  • Antal visningar på sociala medier
  • Likes på inlägg
  • Tid spenderat på en webbsida
  • Antal följare i sociala medier

Actionable metrics är mätvärde som ger dig förståelse för hur du kan optimera ditt resultat och genomföra åtgärder som förbättrar dina kampanjer.  Det är helt enkelt mätvärden som visar vad som fungerar och vad som inte fungerar för att nå dina mål.    

Exempel på Actionable metrics:

  • Försäljning
  • Konvertering
  • Kostnad per kundförvärv
  • ROI (Return on Investment)

Men beroende på vad du har för mål så kan de nämnda Vanity metrics vara Actionable metrics

Till exempel om ditt mål är att öka varumärkesmedvetenhet inom ett nytt segment kan antal följare i sociala medier vara en Actionable metric att mäta och inte bara något som ser bra ut.

Men hur ska ni då veta vad som är rätt metrics för er?

Följ dessa regler så blir det lättare att bestämma vilka mått som är era Actionable metrics:

  • Tjänar ni pengar eller gör ni en större vinst om ni förbättrar resultatet på mätvärdet?
  • Har ni möjligheten att utvärdera, testa och optimera resultatet på mätvärdet?
  • Kan ni påverka ökningen eller minskningen av detta mätvärde?
  • Är mätvärdet relaterat till de mål ni vill uppnå?
Tillbaka